Salon Seudun Ilmailukerho

Salon Seudun Ilmailukerho ry (SSIK) on perustettu vuonna 1936 ja toimii Salon talousalueella. Kerho kuuluu jäsenenä Suomen Ilmailuliitto ry :hyn. SSIK:n toiminta pyörii suurimmilta osin ultrakevyt, purje- ja moottoripurjelennon ympärillä jonka lisäksi SSIK:n yhteydessä toimii lennokkijaos. Jäseniä kerhossa on reilu 100. Kerholla on kaksi nykyaikaista ultrakevyttä konetta, moottoripurjekone sekä neljä purjekonetta. Kerholla on kentän alueella kolme hallia: 1960-luvulla rakennettu purjelentokonehalli, 1990 luvulla rakennettu moottorikoneiden kaarihalli sekä 2004 valmistunut huolto ja säilytyshalli.

Kerho antaa myös purje-, moottoripurje- ja ultrakevyen lentokoneen lupakirjaan tähtäävää koulutusta. Jos sinua kiinnostaa purjelento, moottoripurjelento tai moottorilentokoneilla lentäminen, niin ota rohkeasti yhteyttä.

Tervetuloa tutustumaan toimintaan Kiikalan lentokeskukseen.

Oletko haaveillut lentämisestä?

Esittelykurssi kevytlentokoneella antaa mahdollisuuden tutustua lentämiseen ja on erinomainen tilaisuus lentämisestä kiinnostuneelle aloittaa harrastus. Esittelykurssin jälkeen päätös lupakirjakurssille lähtemisestä on helpompi tehdä, kun tietää millaista lentäminen on.

Kurssiin sisältyy:

  • Lyhyt teoriaosuus, jonka jälkeen tehdään koneen päivätarkastus yhdessä lennonopettajan kanssa.
  • Kokenut kouluttaja opastaa sinua lentämisen yhteydessä ja pääset itse kokeilemaan koneen ohjaamista lennon aikana.
  • Saat lennon jälkeen postitse todistuksen esittelykurssin suorittamisesta.

Lennon kesto: 30 min.
Esittelykurssin hinta: 150 eur.

Lisätietoja esittelykurssista saat Matti T. Koskiselta.

Lento-opetus

SSIK järjestää pääasiassa ultrakevyen lentokoneen lupakirjaan tähtäävää lentokoulutusta, sekä moottoripurjekoneen jatkokoulutusta niille, joilla on jo olemassa oleva toinen lupakirja pohjalla. Lentokoulutusta järjestetään vuosittain maalis-lokakuussa ja lentotuntien aikataulu sovitaan yhdessä oppilaan ja lennonopettajan kesken, joka nimetään koulutuksen alussa. Säätila (mm. tuuli ja pilvikorkeus) vaikuttavat lentojen järjestämiseen joten lentojen peruuntuminen on tavanomaista.

Perusvaatimuksena lentolupakirjan saamiselle on 17 vuoden ikä (kurssin voi aloittaa jo 16 vuotiaana) ja normaali terveydentila. Ennen lentokoulutuksen aloittamista tarvitset LAPL -luokan lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen, ns. medikaalin, jota varten pitää käydä ilmailulääkärin tarkastuksessa. Silmälasit eivät yleensä ole este.

Lentotunnit järjestetään pääsääntöisesti Kiikalassa (EFIK) ja tunneilla lennetään kentän lähialueen lisäksi myös muille kentille, kuten Hankoon, Forssaan ja Oripäähän. Radioliikenne lennonjohdon kanssa tulee tutuksi matkalentojen suuntautuessa valvotulle kentälle, kuten Turkuun. Lentokoulutus sisältää vähintään 25 lentotuntia, jonka lisäksi tarvitaan 48 tuntia teoriakoulutusta. Lentokoulutuksen voi aloittaa jo teoriakurssin aikana. Yhden lentokerran pituus vaihtelee 30-45 minuutin välillä.

Lentotuntien ja teoriakurssin lisäksi muita pakollisia kuluja ovat:

  • jäsenmaksut (SSIK:n jäsenmaksu 20 eur + Suomen Ilmailuliiton jäsenyys)
  • käynti ilmailulääkärissä (n. 200-250 eur)
  • lääketieteellinen kelpuutus (n. 100 eur)
  • lupakirjamaksut (n. 250 eur)
  • tarkastuslento
  • mahdollista muuta opiskelumateriaalia
  • lentopäiväkirja kuuluu lentotuntien hintaan, ilmailukartta SUIO:n teoriakurssin hintaan

Yleisesti peruskoulutus maksaa noin 3500€/25h jonka jälkeen mahdollinen jatkokoulutus 140€/h. Kerho pidättää oikeuden hintojen muutoksiin.

Kerhon kalusto

ATEC 122 Zephyr

ATEC 122 Zephyr

SSIK:n lippulaiva. Jonkin verran Eurostaria liukkaampana komposiittivalmisteinen Zephyr on nopeampi ja käytössä pääosin matkalentoihin. Koneessa on nykyaikainen Rotax bokserimoottori. Zephyrimme on varustettu pelastusvarjojärjestelmällä. SSIK:lle kone on toimitettu vuonna 2010. Koneen varusteisiin kuuluu mm: Radio, transponderi, GPS, valosarja ml. siivenkärkistrobot.

Evektor Eurostar EV-97

Evektor Eurostar EV-97

Kokometallirunkoinen Eurostar on toinen kerhon ultrakevyistä. Tasapainoisten lento-ominaisuuksiensa sekä tarkan ohjaustuntumansa ansiosta Eurostar on suosittu koulukone ympäri maailmaa ja kerhollakin konetta käytetään pääasiallisesti lentokoulutukseen. Eurostar on Zephyriä helpompi lennettävä, mutta matkakoneena hieman hitaampi. Lennetty Tsekistä tehtaalta Suomeen vuonna 2003. Koneen varusteisiin kuuluu mm: Radio, transponderi, GPS.

Grob G-109

Grob G-109

2.4 litraisella Limbach-moottorilla varustettu saksalainen, kaksipaikkainen rinnakkainistuttava moottoripurjelentokone. Kone on purjelentokonemaisuudestaan johtuen varsin liitokykyinen ja moottori sammutettuna se lentää tyynessä säässä kilometrin korkeudesta vielä noin 30 kilometriä.Grobia käytetään matkalentoihin sekä jatkokoulutukseen, kun joku muu lupakirja on jo pohjalla.

Schleicher ASK-13

Schleicher ASK-13

Kaksipaikkainen, saksalainen purjelentokone, joka on hankittu SSIK:lle 80 luvulla. ASK-13 on loogisena ja rauhallisena lennettävänä erinomainen koulukone vielä tänäkin päivänä. Kone ei juurikaan mene syöksykierteeseen ja sakkausominaisuudet ovat helposti hallittavat.

Grob-102 Club Astir II

Grob-102 Club Astir II

Yksipaikkainen lasikuiturakenteinen purjelentokone

PIK 20B

PIK 20B

Suomalaisvalmisteinen, yksipaikkainen lasikuiturakenteinen purjelentokone

Schleicher Ka6CR

Schleicher Ka6CR

Yksipaikkainen puurakenteinen purjekone

Ilmailukerhon hinnasto

Jäsenmaksut:

  • varsinainen jäsen 20€
  • nuorisojäsen 5€
  • perheenjäsen 5€

Lentomaksut:

  • Lentomaksu kerhon koneilla muodostuu purjekoneilla yhteenlasketuista sekä ultra- ja mopu-koneilla yhteenlasketuista lentotunneista seuraavien kaavojen mukaan
  • Purjekoneet: 80€ * tunnit ^ 0,5 + vinttaukset á 15€
  • Ultrat ja mopu: 130€ * tunnit ^ 0,4 + 48€ * tunnit
  • Saman kauden koulutunnit huomioidaan jo maksettuina tunteina. Esim. purjekoulua 3h ja harjoitusta 5h lentomaksu on 80€ * ( 8^0,5 – 3^0,5 ) = 87,71€
  • Lentolaskuri

Purjelentokoulutus:

  • koululento: 30€/lento (50 lentoa 1500€), 50 lennon jälkeen: 25€/lento
  • esittelylento: 50€/lento +matkakulut ellei muuta toimintaa

Ultra- ja mopukoulutus:

  • koululennot: 140€/h (25h 3500€), 30h jälkeen: 120€/h
  • esittelylento: 180€/h +matkakulut ellei muuta toimintaa

Kaskovakuutukset ja hallivokrat

Kaskovakuutuksen omavastuun poisto:

  • Purjekoneet ja mopu (omavastuu 1500€) 100€/vuosi
  • Ultrat (omavastuu 3000€) + mopu + purjekoneet 200 €/vuosi

Hallivuokrat:

  • moottorikoneet 750 € / vuosi tai 90 € / kk
  • ultrat 500 € / vuosi tai 60 € / kk
  • purjekoneet (vanha halli) 380 € / vuosi tai 40 € / kk
  • puretusta koneesta 50% alennus
  • asuntovaunut, veneet ja autot ym. 90 € / kk
  • hinnat sisältävät normaalin käyttösähkön ja talvikaudella korkeintaan 60W lämmittimen käytön. Suuremmasta tehosta sovitaan erikseen.

Kerhon yhteystiedot 2020

Pekka Suominen, puheenjohtaja, 040 5044413
Roni Fröberg, sihteeri
Heikki Koskinen, varapuheenjohtaja
Timo Matila, johtokunnan jäsen,
Markku Kangasaho, johtokunnan jäsen
Rauno Tuhkanen, johtokunnan jäsen
Tapani Männistö, johtokunnan jäsen
sähköposti: etunimi.sukunimi@ssik.fi

Lennokit: Pekka Kakko, 044-9658350

Opettajat
Matti Koskinen, koulutuspäällikkö, 050-5689773

Salon Seudun Ilmailukerho ry
PL23
24101 Salo
Y-tunnus 0903708-8
Sähköposti: etunimi.sukunimi@ssik.fi

Ilmailun esittelylennot

Ilmailu on hieno harrastus, tule kokemaan se itse!

Mitä moottorilento on? Esittelykurssi kevytlentokoneella antaa mahdollisuuden tutustua lentämiseen ja on erinomainen tilaisuus lentämisestä kiinnostuneelle aloittaa harrastus. Esittelykurssin jälkeen päätös lupakirjakurssille lähtemisestä on helpompi tehdä, kun tietää millaista lentäminen on.

Mitä purjelento on? Tutustu purjelentoon opettajan kanssa kaksipaikkaisella purjekoneella. Kokeneet opettajamme tarjoavat mukavan, sujuvan ja mieleenpainuvan kokemuksen. Purjellennosta vintturihinauksella. Esittelylennon aikana pääset nopeasti ja helposti lentämisen makuun ja saat myös lisätietoja purjelennon perusopinnoista, jos vaikka lentokärpänen sattuu puraisemaan.

Olen kiinnostunut

Siirry sivun alkuun